lenaliljegren

Alla inlägg under augusti 2017

Av Lena Liljegren - 31 augusti 2017 22:47

Snart dags att sluta sina ögon o somna in. I morgon är det dags för lite jobb i Brösarp. Sen kommer Tina 😀 

Allé (hennes son) som spelar i Kallinge ska spela cup här i Kristianstad så hon ska vara här i helgen, ska bli trevligt. Var ju ett tag sen jag var i Kristianstad ishall o kollade match, så det ska bli spännande. 

Tina är oxå en vän som jag träffat pga hockeyn o flytten till Ängelholm, ja tänk vad många bekantskaper och vänner som jag gott miste om, om jag inte följt min magkänsla o flyttat 😊


Det är del man funderar på....bl.a. hur jag ska göra med huset. Många fattar inte varför jag envisas med att behålla det , men jag vill att mina killar ska ha något att komma hem till när dom kommer till Kristianstad, fast jag betvivlar att någon av dom kommer att bosätta sig här, dessutom är det ju det enda jag har, och lite mitt arv till barnen.....


Nej jag gillar mitt hus o tänker inte sälja det, fast helt ärligt tror jag inte att jag kommer att bo här, men att sälja det känns inte bra....magkänslan 😜

God natt 😘



Av Lena Liljegren - 31 augusti 2017 16:51

Tja tillbringar nog en hel del tid i bilen, lånar talböcker på bibblan så när det är riktigt spännande så sitter jag kvar en liten stund i bilen för har så svårt att sluta lyssna. 


I dag bjöd Mia mig på frukost, en lite försenad fika frukost på Sjöholms i Ängelholm.  Mia är väldigt kär vän som jag träffat under min tid här i Ängelholm, hon har oxå barn i hockeyns lite udda värld, o är en otroligt snäll o omtänksam vän, vill alla väl o pratar aldrig illa om någon. Det är sådana vänner jag behöver, det är så lätt för mig att haka på om någon pratar illa om någon, o vill verkligen INTE det vara en sådan människa som tycker en massa om folk. Behöver ju inte umgås med dom som jag inte gillar, vill ha folk omkring mig som ger mig energi o inte sk "energi tjuvar" o dom jag inte gillar behöver jag varken prata illa om eller umgås med. 

Bättre att ha några få riktiga vänner som man verkligen gillar o som är bra för dig än en massa vänner som man igentligen inte gillar speciellt. Mia är en sådan vän som gör mig till en bättre människa som är bra för mig, skulle aldrig utnyttja mig för man ibland är för snäll o inte klarar av att säga nej, o det är säkert för hon är precis likadan själv.


Det tråkig är att mina aktier o då främst mina Nextim aktier bara sjunker, o var så säker på att dom skulle stiga så lånade 7000 kr från mitt huskonto för att köpa lite till när dom sjönk, men dessvärre så fortsatte dom att sjunka 😯o nu är det dags att betala huslånet o inga pengar på kontot, inte bra, men lånet förfaller den 10 sept så får hålla tummarna tills dess ✊️ Jag är helt klart en "gambler" men vill så gärna bli ekonomiskt oberoende o kunna leva gott, o det lär jag inte kunna om jag inte satsar lite o hoppas på lite tur. Hälften vågar hälften vunnit är det inte så man säger 👍😜


Av Lena Liljegren - 30 augusti 2017 18:07

Har varit en ganska hektisk dag, jobbat sen igår 14.30 slutade 08.30 i morse sen lite frukost sen dags att ta itu med mina två städjobb. 

Har två helt otroligt fantastiska systrar som jag städar hos, en på förmiddagen och en på

eftermiddagen. Det är faktiskt de enda städjobben jag har just nu, hade fler innan men tyckte det var på företag o tyckte det var tråkigt så slutade med dom i Maj så nu städar jag bara till folk som jag verkligen gillar. O dessa två systrar gillar jag verkligen dom är 70 och 80 år gamla o så trevliga.

Sist sa jag till Ingrid den ena syrran att snart är det jag som får ge henne betalt för hon hjälper o har hjälpt mig på så många sätt o hon är otroligt klok. 

Det var hon som sa till mig att jag måste se min egen städning som ett jobb. Det var efter jag förklarat att jag är helt jäv....värdelös på att städa själv, börjar alltid bra....men slutar med att jag helt snöat in på någon detalj som jag blir fast vid o kommer inget vart.

En gång fastnade jag på spisknapparn, drog ut dom en efter en o skrubbade dom, hann två knappar sen slutade jag. När min vän Christin kom in som har ett otroligt snyggt o fint hem o en exakt likadan spis som jag hade (detta var många år sen) o jag stolt visade mina två skinande knappar, as garvade hon o sa att det hade hon aldrig gjort eller ens kommit på tanken 😂😂

Insåg redan då att riktigt "frisk" var jag inte, lägenheten såg ut som kriget förutom två rena skinande knappar på spisen för de andra två knapparna gjorde jag aldrig.


Men då sa Ingrid (som hon heter) att jag måste se det som ett jobb, mellan 12.00 - 14.00 är det städning som gäller, känner jag att jag behöver tex sortera papper, städa skafferiet eller dyl då skriver jag upp det på den berömda "listan" o fortsätter med min städning, alltså dammtorkning, dammsugningen, toaletter och våttorkning. O tänk det fungerar faktiskt 👍


Känns lite som jag gjort något förbjudet nu, hade nämligen tänkt köra hem (märkligt när jag är i Ängelholm o kör hem är det K stad o är jag i K stad då kör jag hem till Ängelholm)

Men istället stektejag en bit lax o fixade lite grönsaker o öppnade en öl.....F..n va gott det var känns bara så bra.

Nästan så man blev lite små lurig   

Av Lena Liljegren - 29 augusti 2017 12:16

Vi har så oerhört lätt att döma människor o säga att det där skulle jag aldrig tolerera !!! Det är väl bara att sticka, vilken idiot som stannar kvar osv......

Men det är inte så lätt, de flesta tar mig nog för en ganska stark person, som går men egen väg. En person som aldrig skulle tillåta någon att behandla mig illa, och så kan jag bedyra att det är nu, men det har inte alltid varit så.


När jag flyttade till Stockholm för att läsa till massör, jobbade jag samtidigt på ett äldreboende, o där träffade jag Göran. Alla gillade Göran även jag, o naturligtvis blev jag smickrad när han bjöd ut mig. Blev lite förvånad när jag blev bjuden på mat hos honom o han frågade om jag ville ha Cola eller Fanta !!!!

Det visade sig senare att Göran var alkoholist o hade nyligen kommit ut från behandlingshem. Han började dricka igen o det tog naturligtvis inte lång tid förrän jag förstod att han hade problem. Men varje gång lovade han att han aldrig mer skulle dricka vilket naturligtvis inte höll i många dagar.

Det var många turer till akuten när han fick sina dilerium, men tog ändå ett tag innan lag lämnade honom, då bodde vi till och med ihop. Men trodde ju honom när han försäkrade att han älskade mig (vilket han säkert gjorde) o att han aldrig skulle dricka mer. 

Men den dagen när han med våld tvingade mig att ta ut pengar i bankomaten, jag skrek o gjorde motstånd men människorna runt omkring bara tittade bort, dagen efter tog jag katten o stack. Jobbade då på Beckomberga sjukhus så fick en personal bostad där. Men skämdes så fruktansvärt för att jag trott honom o inte stuckit tidigare, så berättade aldrig hela sanningen för mina vänner i Kristianstad. Men det är långt ifrån så lätt som folk tror att bara sticka. 


Har även haft ett långt förhållande där jag oxå blev förnedrad, hotad o fick ständigt höra hur oduglig jag var, fruktansvärt jobbigt när man oxå är i lite beroende ställning, ekonomiskt o på andra sätt. Tänker på alla som väljer att leva kvar i dessa förhållande för att dom har blivit inpräntande att dom är odugliga o kommer inte att klara sig själv. Även i det förhållandet är jag helt övertygande om att han älskade mig, fast han hade problem som inte jag kunde lösa. Det är en sjukdom som man behöver hjälp med att ta sig ur. 


Just nu trivs jag väldigt bra med att vara själv, klara mig själv ekonomiskt, tar mina egna beslut, bryr mig inte om vad folk tycker och tänker.....om vad jag gör eller inte gör eller vad dom tycker jag bör göra.

Innan kom ALLTID barnen i första hand, vilket dom naturligtvis fortfarande gör, men nu när dom är stora o klarar sig själv så behöver dom inte mig på samma sätt, så nu börjar en helt ny tid i mitt liv. O helt ärligt så trivs jag väldigt bra själv, kanske kommer det att ändras någon dag, men en tvåsamhet är absolut inget jag jagar eller ens längtar efter. O en sak kan jag lova, aldrig kommer jag att acceptera någon som har alkoholproblem eller någon som på NÅGOT sätt försöker trycka ner mig förnedrar mig eller försöker göra mig till någon annan än den jag är 🖤🖤


Av Lena Liljegren - 29 augusti 2017 09:46

Ligger fortfarande i sängen, väldigt olikt mig. Ska snart ut o springa. 

Kunde inte låta bli att titta på klippet med Timothy's draft igen. O återigen tänker jag, är det verkligen sant....hände detta verkligen. Ja det gjorde det och återigen visar det att ingen dröm är för stor för att bli sann, att vi aldrig får sluta drömma.

Vet att många har det riktigt tufft, har själv varit i den situationen då jag fått rInga runt för att försöka få uppskov på räkningarna, då det inte gått ihop. Men har ju trots allt haft människor runt mig som jag vet hade hjälpt mig om jag hamnat "på gatan" men tänker på alla dom som inte har det nätverket utan bara har sig själv att lita på. Alla kan vi hamna i knepiga situationer, vi är snabba till att döma men faktum är att ibland är det bara en massa olyckliga omständigheter som gör att man hamnar där. Vi måste vara ödmjuka o inte döma, jag vet att jag är oerhört priviligerad. Nu ska jag ut i springa innan det är försent, klockan 14.00 kallar jobbet igen 😊

Av Lena Liljegren - 28 augusti 2017 17:41

En underbar löparrunda idag, så skönt 9.49 km på 1.05.23 min 😊 Snart är jag uppe i en mil, och då är jag nöjd. Fortfarande ont i sidan ska testa att köpa nya skor, kan ju kanske vara dom.

Tror jag sticker till Ängelholm ikväll, längtar dit nu. Dessutom ska jag jobba där imorgon 14.00 så då hinner jag med en runda i morgon oxå 👍nu måste jag ta något att äta 😊

Av Lena Liljegren - 27 augusti 2017 13:42

Slutade jobba 13.00, cyklade då till Expressohouse o köpte mig en cappuccino o en choklad cheescake. Väldigt gott men mår väl inte sådär jätte bra efter jag har ätit den, mår nästan illa, men god var den så det var det värt.

Har fått så förbannat ont i min västra sida, känns som det sitter i sätesmuskeln. Har haft det en längre tid nu, stretchat o hållt på o hela tiden trott att det skulle försvinna, men det gör det inte. Har nu bestämt mig för att ta tag i det. Behöver kanske köpa nya skor, annars får jag gå till någon som verkligen kan kolla vad det är.

Men stora skräck är att jag inte skulle kunna springa längre, löpning ger mig så otroligt mycket och kan jag inte röra på mig är det så lätt att jag faller tillbaks på mitt onyttiga beteende. Men börjar bli lite orolig för min smärta, blir ju bara värre och värre. 

Igår hade mina underbar systrar med familjer en lite kräftskiva nere vi "stugan" ett fantastiskt ställe som ligger helt avskilt vid immelsjön bara en liten bit från huset där vi är uppvuxna. Nu när mamma är dålig o är på hem o min pappa är död, så är jag SÅ otroligt glad för mina systrar, vi är så olika alla fyra men på något sätt så kompletterar vi varandra så bra. När jag växte upp kände jag mig oerhört bortglömd o i "mitten" , jag är nr 3, det skiljer bara 1,5 år mellan mina två äldsta systrar sen är det tre mellan mig o min näst äldsta, sen har vi Annika "sladdisen" 7 år yngre än mig. Att mamma ville ha en kille, har jag alltid vetat. O jag tror hon tyckte det var okej men två tjejer först, men sen när även tredje barnet blev en tjej blev hon helt klart besviken. Sen var jag nog ett ganska jobbigt barn tror jag. Nej man ska inte "älta" sin barndom, lev här o nu..... 

Imorgon är jag ledig o har tusen saker på min lista....nästan iallafal, men högst upp är ett besök hos min mamma, ingen som vet hur länge hon kommer att finnas kvar. Hade hon fått bestämma hade hon redan legat bredvid pappa, men som jag säger till hemma varje gång, vi får inte bestämma om vi ska dö eller inte så betydligt bättre att göra det bästa möjliga av sin situation 😀

Av Lena Liljegren - 26 augusti 2017 08:25

Så nu är det dags att åka till Köpenhamn o lämna av "lillgrabben" på Kastrup, sen hem igen, börjar jobba 13.00 till 13.00 i morgon. Då bär det iväg till mitt "vandrarhem" i Kristianstad, vissa kallar det så 😂 för det kommer o går folk hela tiden, för tillfället har jag tre hyresgäster där 😊


Men faktum är att en av min drömmar är att ha ett litet bed and breakfast, gärna i Spaninen, Italien eller kanske Portugal, mitt mål är iallafall att bo ett land med bättre klimat än i Sverige när jag blir pensionär, eller tidigare.

Här är alldeles för många mörka dystra dagar, läste någonstans att 70 % av människor över 80 år lider av D vitaminbrist, ja så många soliga dagar har vi ju inte, fast kan ju oxå bero på att många av våra äldre inte kommer ut överhuvudtaget. Det är verkligen skrämmande hur dåligt vi tar hand om våra gamla o orkeslösa, helt ärligt är jag livrädd för att bli gammal o inte klara mig skälv. Tycker det är helt okej att bli gammal, bara jag är pigg o klarar mig själv, för vården av våra gammal är usel. 

Så nu äter jag både mineraler, Zink och omega 3 för tror faktiskt att vi kan bättra på vårt immunförsvar så vi bättre står emot sjukdomar. Absolut ingen garanti fast jag tror med det bestämdaste att äter vi nyttigt o tar hand om vår kropp så har vi igen det senare i livet ❤️

Presentation


Ett av dom mest spännande ögonblick i mitt liv och det fick jag uppleva med de grabbar som betyder absolut mest för mig ❤️

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25 26 27
28 29 30 31
<<<
Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards